Szablyok
(Rszlet)
WP 1 JTKTR S SEGDESZKZK
WP 1.1 A rendez szerv felels a jtktr pontos mreteirt s jelzseirt, s biztostania kell, valamennyi elirt eszkzt s berendezst.
WP 1.2 A kt jtkvezet ltal vezetett mrkzs jtkternek alaprajzt s jelzseit az albbi bra szerint kell kialaktani.
WP 1.3 Az egy jtkvezet ltal vezetett mrkzs esetn a jtkvezet a versenybrsg asztalnak oldaln vezeti a mrkzst, a glbrk a szemkzti oldalon foglalnak helyet.
WP 1.4 A glvonalak kztti tvolsg frfi mrkzseken nem lehet 20 mternl
kisebb s 30 mternl nagyobb. A glvonalak kztti tvolsg ni
mrkzseken nem lehet 20 mternl kisebb s 25 mternl nagyobb. A
jtktr szlessge nem lehet 10 mternl kisebb s 20 mternl
nagyobb. A jtktr hatrvonala a jtktr mindkt vgn a glvonal
mgtt 0,30 mter tvolsgban van.
WP 1.5 FINA esemnyek alkalmval a jtktr mretei, a vz mlysge s hmrsklete s a megvilgts erssge meg kell egyezzen az FR 7.2, FR 7.3, FR 7.4 s FR 8.3-ban foglaltakkal.
WP 1.6 A jtktr mindkt oldaln megklnbztet jelzseket kell elhelyezni, a kvetkezk jellsre:
(a) fehr jelek – glvonalakon s a felezvonalon;
(b) piros jelek – 2 mterre a glvonalaktl;
(c) srga jelek – 5 mterre a glvonalaktl;
A jtktr oldalait a glvonaltl a 2 mteres vonalig piros, 2 mteres
vonaltl az 5 mteres vonalig srga s az 5 mteres vonaltl a
felezvonalig zld jelzssel kell elltni.
WP 1.7 A visszatrsi terlet jelzsre a versenybrsg asztalval szemkzti oldalon a jtktr mindkt vgn, a jtktr sarktl 2 mter tvolsgban egy piros jelet kell elhelyezni.
WP 1.8 A jtktr teljes hosszban, az egyik vgtl a msik vgig, elegend teret kell biztostani a jtkvezetk szabad mozgshoz. A glvonalak mentn a glbrk szmra ugyancsak elegend teret kell biztostani.
WP 1.9 A titkr rszre kln piros, fehr s kk zszlt kell biztostani, amelyek mrete 0,35 mter X 0,20 mter kell legyen. (FINA mdosts: egy tovbbi srga zszlt is kell a titkr rszre biztostani.)
WP 2 KAPUK
WP 2.1 Mindkt glvonal mentn, a glvonalak mgtti jtktr hatrvonalak eltt nem kevesebb, mint 0,30 mter tvolsgban, a jtktr kt oldaltl egyenl tvolsgban, teht kzpen, kt oldals kapufbl s ezeket mereven sszekt keresztlcbl ll, a jtktr fel nz kaput kell elhelyezni, ahol a kapufk s a keresztlcek 0,075 mter oldalhosszsg ngyzet keresztmetszet fehrre festett rdidombl kszlnek.
WP 2.2 Az oldals kapufk befel nz felletei kztti tvolsg 3 mter. Ha vzmlysg 1,50 mter vagy ennl nagyobb, a keresztlc lefel nz felletnek a vzfelszntl mrt tvolsga 0,90 mter. Ha a vzmlysg kisebb, mint 1,50 mter, a keresztlc lefel nz felletnek a medence fenektl mrt tvolsga 2,40 mter.
WP 2.3 A kapufkra s a keresztlcre hajlkony hlt kell szerelni, gy, hogy az a kapu teljes fellett tfogja, s a kapuban a glvonal mgtt legalbb 0,30 mter tvolsgban szabad tr maradjon.
WP 3 LABDA
WP 3.1 A labda legyen gmbly, rendelkezzen bels levegkamrval s nzr szeleppel. Legyen vzhatlan, s ne legyen zsrral vagy hasonl anyaggal bekenve.
WP 3.2 A labda tmege nem lehet kevesebb, mint 400 gramm s nem lehet tbb mint 450 gramm.
WP 3.3 A frfi mrkzseken hasznlt labda kerlete ne legyen 0,68 mternl kisebb s 0,71 mternl nagyobb, bels nyomsa 90-97 kPa (13-14 psi) kztt kell legyen.
WP 3.4 A ni mrkzseken hasznlt labda kerlete ne legyen 0,65 mternl kisebb s 0,67 mternl nagyobb, bels nyomsa 83-90 kPa (12-13 psi) kztt kell legyen.
WP 4 SAPKK
WP 4.1 A sapkk egymstl elt sznek kell legyenek, de nem lehetnek egyszn pirosak, azokat a jtkvezetk kell jvhagyjk, tovbb a sznek a labda szntl is eltnek kell legyenek. A jtkvezetk felkrhetik a csapatokat fehr vagy kk sapka viselsre. A kapusok piros sapkt kell viseljenek. A sapkt a jtkos lla alatt kell megktni. Ha a jtkos mrkzs kzben elveszti a sapkjt, azt a jtk, kvetkez - erre alkalmas – meglltsakor ptolni kell. A sapkt a mrkzs teljes idtartama alatt viselni kell.
WP 4.2 A sapkkat hajlkony flvdvel kell elltni, amely a csapat sapkjval azonos szn kell legyen kivve, hogy a kapus piros flvdt viselhet. {MVLSZ: A flvd sznre vonatkoz elrs ksbb kerl bevezetsre.}
WP 4.3 A sapkkat mindkt oldalon 10 cm magassg szmozssal kell elltni. A kapus kell viselje az 1-es szm sapkt, a tbbi sapka 2-tl 13-ig szmozand. A cserekapusnak piros 13-as sapkt kell felvennie. A jtkosnak nem megengedett a sapka szmnak megvltoztatsa a mrkzs ideje alatt kivve, a jtkvezet engedlyvel s a titkrtjkoztatsval. {MVLSZ: a tbbi sapka 2-14-ig szmozand, Frfi OB I.: a 14-es szmot visel jtkos csak piros sapkt visel kapus lehet, ha nincs cserekapus, csak 13 jtkost lehet berni. Tbbi bajnoksg: a 14-es szmot visel jtkosra nincs korltozs, meznyjtkos is lehet.}
WP 4.4 Nemzetkzi mrkzseken a sapkk ells rszn kell feltntetni a hrom bets orszgkdot, s fel lehet tntetni a nemzeti zszlt. Az orszg kd magassga 4 cm kell legyen.
WP 5 CSAPATOK S CSERK
WP 5.1 Minden csapat ht jtkosbl kell lljon, egyikknek kapusnak kell lenni, akinek a kapus sapkjt kell viselnie, s nem tbb, mint hat tartalk{MVLSZ: nem tbb, mint ht tartalk} akik cserejtkosknt hasznlhatk. Annak a csapatnak, amelyik kevesebb, mint 7 jtkossal jtszik nem kell, hogy kapusa legyen.
WP 5.2 Azok a jtkosok, akik ppen nincsenek jtkban, az edzkkel s a csapatvezetkkel egytt, a vezet edz kivtelvel, a csapat cserepadjn kell ljenek, s onnan a mrkzs megkezdstl nem mozdulhatnak el, kivve a jtkrszek kztti szneteket vagy idkrs alatt. A tmad csapat vezetedzjnek megengedett a sajt 5 mteres vonalig mozognia. {MVLSZ: frfi OB I-en kvli bajnoksgokban: a felezvonalig} A csapatok csak flidben s a hosszabbts msodik jtkrsze eltt kell trfelet cserljenek. Mindkt cserepadot a versenybrsg asztalval szemkzti oldalon kell elhelyezni.
WP 5.3 A csapatkapitnyok csapatuk jtkban lv tagjai kell legyenek, akik felelsek csapatuk megfelel viselkedsrt s fegyelmrt.
WP 5.4 A jtkosoknak nem tltsz frdruht vagy frdruht s kln alsrszt kell viselnik s a mrkzsen val rszvtel eltt minden olyan trgyat el kell tvoltaniuk, amely esetleg srlst okozhat.
WP 5.5 A jtkosok teste nem lehet zsrral, olajjal vagy brmilyen ms hasonl anyaggal bekenve. Ha egy jtkvezet a mrkzs megkezdse eltt szleli, hogy valaki ilyen anyagot hasznlt, el kell rendelnie annak azonnali eltvoltst. A mrkzs megkezdst az ilyen anyag eltvoltsa nem ksleltetheti. Ha az ilyen szablytalansgot a jtkvezet a mrkzs kezdete utn szleli, az elkvet jtkost a mrkzs htralv rszre vgleg cservel ki kell lltani, s helyette azonnal cserejtkos jhet be a sajt glvonalhoz legkzelebbi visszatrsi helyrl.
WP 5.6 Brmikor a mrkzs folyamn, egy jtkos lecserlhet a jtktr sajt glvonalhoz legkzelebbi visszatrsi terletnl trtn elhagysval. A cserejtkos akkor lphet a jtktrre a visszatrsi terletrl, amikor a jtkos lthatan felemelkedet a vzsznre a visszatrsi terleten bell. Abban az esetben, amikor a kapus kerl lecserlsre ezen szablypont alapjn, a cserejtkos kapus sapkt kell viseljen. Nem lehet ezen szablypont szerint cserlni azon id alatt, amely a jtkvezeti bntetdobs megtlse s annak elvgzse kztt trtnik, kivve, ha ekkor idkrsre is sor kerl.
WP 5.7 Egy cserejtkos brhonnan belphet a jtktrre:
(a) jtkrszek kztti sznetekben, belertve a hosszabbts brmelyik rszt;
(b) gl utn;
(c) idkrs (timeout) alatt;
(d) vrz vagy srlt jtkos lecserlsre.
WP 5.8 A cserejtkos kszen kell lljon egy jtkos kslekeds nlkli lecserlsre. Ha erre nincs ksz, gy a mrkzst a cserejtkos nlkl kell folytatni s a cserejtkos brmikor a sajt glvonalhoz kzelebb es visszatrsi terletrl a plyra lphet.
WP 5.9 Egy kapus, akit lecserltek, ha ksbb visszatr a jtkba, brmely poszton jtszhat.
{MVLSZ: kivve azon frfi OB I-es mrkzsek, amelyeken ha 14 jtkos kerl bersra, ekkor az 1-es s 14-es jtkosok, csak kapusknt szerepelhetnek.}
WP 5.10 Ha egy kapus brmilyen egszsggyi ok miatt nem folytatja a jtkot, a jtkvezetnek azonnali csert kell engedlyeznie, azzal a megktssel, hogy a jtkosok egyiknek a kapus sapkjt kell felvennie.
WP 6 VERSENYBRSG
WP 6.1 FINA esemnyek alkalmval a versenybrsg kt jtkvezetbl, kt glbrbl, idmrkbl s titkrokbl ll, akik az albbiakban ismertetett jogokkal s ktelezettsgekkel vannak felruhzva. Hacsak lehetsges, ugyanilyen versenybrsg alkalmazsa javasolt ms rendezvnyeken is, azzal a fenntartssal, hogy amennyiben a mrkzst kt jtkvezet vezeti s nincsenek glbrk, a jtkvezetkre hrulnak a glbrk WP 8.2 ltal szablyozott jogai s ktelezettsgei is (kivve a specilis jelzseket).
[Megjegyzs: A mrkzseket jelentsgktl fggen ngy-nyolc versenybrsgi tag felgyelheti, az albbiak szerint:
(a) Jtkvezetk s glbrk;
Kt jtkvezet s kt glbr; vagy kt jtkvezet glbr nlkl; vagy egy jtkvezet s kt glbr.
(b) Idmrk s titkrok.
Egy idmr s egy titkr: Az idmr a WP 20.17 szerint mri a csapatok folyamatos labdabirtoklsnak idtartamait. A titkr mri a tnyleges jtkidt, az idkrseket (timeout) s a jtkrszek kztti szneteket, valamint mrnie kell azon jtkosok vonatkoz killtsi idejt is, akiket a szablyoknak megfelelen kikldtek a jtktrrl. Az feladata tovbb a mrkzs jegyzknyvnek vezetse a WP 10.1 szerinti sszes feladat elltsa.
Kt idmr s egy titkr: Az idmr I. mri a tnyleges jtkidt, az idkrseket (timeout) s a jtkrszek kztti szneteket. Az idmr II. mri a csapatok folyamatos labdabirtoklsnak idtartamait a WP 20.17 szerint. A titkr vezeti a mrkzs jegyzknyvt s elltja a WP 10.1 szerinti sszes feladatot.
Kt idmr s kt titkr: Az idmr I. mri a tnyleges jtkidt, az idkrseket (timeout) s a jtkrszek kztti szneteket. Az idmr II. mri a csapatok folyamatos labdabirtoklsnak idtartamait a WP 20.17 szerint. A titkr I. vezeti a mrkzs jegyzknyvt a WP 10.1(a) szerint. A titkr II. ltja el a WP 10.1(b),(c) s (d) szerinti feladatokat a killtott jtkos szablytalan visszatrst, a cserejtkos szablytalan bejvetelt, a jtkosok killtsait s harmadik szemlyi hibkat illeten.]
WP 7 JTKVEZETK
WP 7.1 A jtkvezetk teljes kr felgyelet alatt kell tartsk a mrkzst. A jtkosok fltti rendelkezsi joguk rvnyes a teljes idtartam alatt, amg a jtkosok s jtkvezetk az uszoda terletn tartzkodnak. A jtkvezetk adott tnyekkel kapcsolatban hozott dntsei vglegesek s szablyrtelmezsk a mrkzs idtartama alatt ktelez rvny. A jtkvezetknek a mrkzs alatt brmilyen helyzettel kapcsolatos tnyllst illeten sem szabad vlelmeznik, hanem azokat gy kell megtlnik, ahogy legjobb kpessgeik szerint szlelik, megfigyelik.
WP 7.2 A jtkvezetk spjelet hasznlnak a jtk indtsra, jraindtsra, glok, kapuskidobsok, sarokdobsok (fggetlenl attl, hogy a glbr jelez vagy sem), semleges dobsok s szablytalansgok jelzsre. A jtkvezet megvltoztathat egy dntst, feltve, ha arra a labda jtkba kerlse eltt kerl sor.
WP 7.3 A jtkvezetknek el kell tekintenik a szablytalansg megtlstl, ha vlemnyk szerint annak megtlse, a szablytalansgot elkvet jtkos csapatnak jelentene elnyt. A jtkvezetk nem tlhetnek egyszer szablytalansgot, amikor mg megvan a lehetsg a labda megjtszsra.
[Megjegyzs: A jtkvezetknek ezt az elvet a legszlesebb rtelmezsben kell alkalmazniuk. gy pldul nem kell szablytalansgot jeleznik a labdt birtokl jtkos javra abban az esetben, ha az ellenfl kapuja fel halad, mivel a szablytalansg megtlse a szablytalansgot elkvet csapat szmra jelentene elnyt.]
WP 7.4 A jtkvezetknek jogukban ll a vonatkoz szably alapjn brmelyik jtkost kikldeni a vzbl, s lefjhatjk a mrkzst, ha a jtkos a vz elhagyst megtagadja.
WP 7.5 A jtkvezetknek jogukban ll elrendelni brmely jtkos, cserejtkos, nz vagy hivatalos szemly eltvoltst az uszoda terletrl, ha az illet viselkedse akadlyozza ket feladatuk megfelel s prtatlan vgrehajtsban.
WP 7.6 A jtkvezetknek jogukban ll brmikor lefjni a mrkzst, ha a jtkosok vagy nzk viselkedse vagy ms krlmnyek megtlsk szerint lehetetlenn teszik a mrkzs vals eredmnnyel trtn befejezst. Ha a jtkvezetk knytelenek a mrkzst lefjni, intzkedskrl jelentst kell tennik az illetkes szervnek.
WP 8 GLBRK
WP 8.1 A glbrk a versenybrsg asztalnak oldaln helyezkednek el, mindkett a jtktr vgn a glvonallal egyvonalban.
WP 8.2 A glbrk feladatai:
(a) Fgglegesen felemelt egyik karral jelezni, amikor a csapatok szablyosan helyezkednek el a glvonalukon, a jtkrsz kezdetn;
(b) Fgglegesen felemelt mindkt karral jelezni, ha a kezds vagy jrakezds szablytalan;
(c) A tmads irnyba mutatva jelezni a kapuskidobst;
(d) A tmads irnyba mutatva jelezni a sarokdobst;
(e) Fgglegesen felemelt keresztbe tett karral jelezni a glt;
(f) Fgglegesen felemelt mindkt karral jelezni egy killtott jtkos szablytalan visszatrst vagy egy cserejtkos szablytalan bejvetelt.
WP 8.3 A glbrkat megfelel mennyisg labdval kell elltni, amikor az eredeti labda a jtkteret elhagyja, azonnal egy j labdt kell dobjanak a kapusnak (kapuskidobshoz), vagy a tmad csapat legkzelebbi jtkosnak (sarokdobshoz), vagy a jtkvezet utastsra ms helyre.
WP 9 IDMRK
WP 9.1 Az idmrk feladatai:
(a) A jtkrszek tnyleges jtkidejnek, az idkrsek (timeout) s a jtkrszek kztti sznetek idejnek mrse;
(b) Az egyes csapatok folyamatos labdabirtoklsnak idtartamnak mrse;
(c) A killtott jtkosok killtsi idejnek mrse, tovbb a killtott jtkosok vagy a helyettk bell cserejtkosok bejveteli idpontjnak ellenrzse;
(d) A mrkzs utols percnek vagy b |